Zynk og analyseselskapet Enin har sammen jobbet med å utvikle, Zentiment, et stordataverktøy som bruker verdens mest avanserte språklæringsalgoritmer til å forstå samfunnstrender og markedsutvikling. Zentiment henter data fra flere titalls millioner norske websider og bruker en unik algoritme bygget på Googles BERT til å analysere hvordan merkevarer, selskaper og organisasjoner omtales og hvilke trender og temaer de forbindes med.
Siden 2017 har Zynk arbeidet med stordata-analyser for å gi våre kunder og samarbeidspartnere dypere innsikt i hvordan samfunnsutvikling og trender påvirker norske virksomheter. I 2019 lanserer vi i samarbeid med Enin AS analysesystemet Zentiment, bygget på en av verdens mest presise og avanserte språklæringsalgoritmer, BERT. BERT er utviklet av Google AI og tilpasset av Enin for Zynk.
Zentiment gir unik innsikt i hvordan virksomheter omtales, og hvordan trender og holdninger utvikler seg. Zentiment kan benyttes til å overvåke omtale og holdning til en virksomhet eller en politisk sak eller samfunnsspørsmål, eller til å analysere hvordan utviklingen har vært over tid. Zentiment kan også benyttes til å analysere hva en vikrsomhet forbindes med, gjennom teknologien Word-2-Vec som presist måler hvilke ord som er tettest forbundet med hverandre.
Zentiment er et stordataverktøy. Vi henter kontinuerlig inn data fra norske websider for å kunne analysere store mengder data om samfunnsspørsmål, markedsutvikling og trender. Ulikt andre stordataverktøy bygger Zentiment fullt ut på en maskinlæringsalgoritme som forstår språk. Den Google-utviklede algoritmen BERT som Zentiment benytter, er testet mot en rekke internasjonalt anerkjente språktester som blant annet SQuAD (The Stanford Question Answering Database). BERT og algoritmer bygd på BERT er de første som slår mennesker i språkforståelse i flere tester. Det betyr at algoritmen ofte er like god, og noen ganger bedre, enn mennesker til å forstå meningsinnholdet i tekst.
Hva kan Zentiment brukes til?
Sentimentanalyser: Hvordan omtales virksomheten din eller sakene du er opptatt av?
Zentiment kan gjøre presise sentimentanalyser. Gjennom disse er det mulig å avdekke graden av positiv og negativ omtale av virksomheter eller saker, og hvordan omtalen utvikler seg – og hva som påvirker omtalen.
Tilknytningsanalyse: Hva er virksomheten forbundet med?
Zentiment kan benyttes til å analysere hva din virksomhet er forbundet med, og hvilke posisjoner din virksomhet «eier» - og hvilke konkurrentene dominerer. Analysene kan gjøres «in real time» eller med historiske data, og vil være et viktig verktøy for enhver bedrift eller leder som ønsker å innta en «though leadership»-posisjon.
Retoriske analyser: Hvordan utvikler debattene seg?
Zentiment kan brukes til å gjøre dypere retoriske analyser av hvordan enkeltdebatter utvikler seg for å avdekke holdnings- og stemningsskifter i samfunnsdebatten eller i bestemte markeder.