Zynk har siden 2017 analysert valgkamper ved bruk av stordata- og maskinlæringsverktøy basert på Googles BERT- og Word2Vec-algoritmer.
Stordata bidrar med ny innsikt i samfunnsaktuelle spørsmål, og våre analyser tyder på at klima og sentralisering er temaer som påvirker de fleste valgkampsakene og på tvers av tradisjonelle sakseierskap
Henrik Schwabe, senioranalytiker i Zynk
Under Arendalsuka presenterte senioranalytiker i Zynk, Henrik Schwabe, det kommende stortingsvalgets mest omtalte og engasjerende saker – og de forskjellige partienes tilknytning til disse. Følgende spørsmål ble analysert:
- Hvilke saker er mest omtalt og har mest engasjement (sentiment)?
- Hvilke partier assosieres med de ulike sakene i valgkampen?
- Hvilke partier har mest positiv omtale rundt sine saker?
- Hvor viktig er klima og bærekraft for velgerne?
Av topp fem saker for alle partiene er to-tre av sakene nå relatert til klima. Det representerer et viktig skifte i norsk politikk. Klima er ikke lenger noe kun MDG eller Venstre har sterk assosiasjon til, men et tema som gjennomsyrer politikken og assosiasjonene til samtlige partier.
- Stordata bidrar med ny innsikt i samfunnsaktuelle spørsmål, og våre analyser tyder på at klima og sentralisering er temaer som påvirker de fleste valgkampsakene og på tvers av tradisjonelle sakseierskap, sier senioranalytiker i Zynk, Henrik Schwabe.
Fremskrittspartiet er fortsatt partiet som er sterkest assosiert med innvandring. Mer overraskende der det at Senterpartiet – med forholdsvis klar margin – assosieres sterkere med arbeidsplasser og verdiskaping enn Høyre.
- Våre stordataanalyser bekrefter flere av tendensene i de tradisjonelle meningsmålingene, men gir også ny innsikt i hva som engasjerer velgerne mest og hvilke partier som er sterkest tilknyttet de ulike sakene, sier partner i Zynk, Claus Sonberg.
Hele analysen kan lastes ned nederst i saken.
For ytterligere informasjon eller kommentarer, kontakt:
Claus Sonberg, Partner i Zynk
Tlf.: 92 46 23 93
E-post: cs@zynk.no