NYHET
Event

Ny stordataanalyse: Hva blir valgets viktigste saker?

Zynk sin stordataanalyse av valgkampens viktigste saker indikerer at de rød-grønne har lykkes i å assosiere seg med saker som er viktig for velgerne, mens den borgerlige siden ikke har lykkes i å beholde sin sterke posisjon på velferd og arbeid. Senterpartiet assosieres i større grad enn før saker i et bredere nasjonalt perspektiv. Klima seiler opp som årets viktigste sak på tvers av partiene, men MDG er fremdeles klimapartiet med stor K.
No items found.

Arrangement

Zynk har siden 2017 analysert valgkamper ved bruk av stordata- og maskinlæringsverktøy basert på Googles BERT- og Word2Vec-algoritmer.

Stordata bidrar med ny innsikt i samfunnsaktuelle spørsmål, og våre analyser tyder på at klima og sentralisering er temaer som påvirker de fleste valgkampsakene og på tvers av tradisjonelle sakseierskap

Henrik Schwabe, senioranalytiker i Zynk

Under Arendalsuka presenterte senioranalytiker i Zynk, Henrik Schwabe, det kommende stortingsvalgets mest omtalte og engasjerende saker – og de forskjellige partienes tilknytning til disse. Følgende spørsmål ble analysert:

  • Hvilke saker er mest omtalt og har mest engasjement (sentiment)?
  • Hvilke partier assosieres med de ulike sakene i valgkampen?
  • Hvilke partier har mest positiv omtale rundt sine saker?
  • Hvor viktig er klima og bærekraft for velgerne?

Av topp fem saker for alle partiene er to-tre av sakene nå relatert til klima. Det representerer et viktig skifte i norsk politikk. Klima er ikke lenger noe kun MDG eller Venstre har sterk assosiasjon til, men et tema som gjennomsyrer politikken og assosiasjonene til samtlige partier.

- Stordata bidrar med ny innsikt i samfunnsaktuelle spørsmål, og våre analyser tyder på at klima og sentralisering er temaer som påvirker de fleste valgkampsakene og på tvers av tradisjonelle sakseierskap, sier senioranalytiker i Zynk, Henrik Schwabe.

Fremskrittspartiet er fortsatt partiet som er sterkest assosiert med innvandring. Mer overraskende der det at Senterpartiet – med forholdsvis klar margin – assosieres sterkere med arbeidsplasser og verdiskaping enn Høyre.

- Våre stordataanalyser bekrefter flere av tendensene i de tradisjonelle meningsmålingene, men gir også ny innsikt i hva som engasjerer velgerne mest og hvilke partier som er sterkest tilknyttet de ulike sakene, sier partner i Zynk, Claus Sonberg.

Hele analysen kan lastes ned nederst i saken.

For ytterligere informasjon eller kommentarer, kontakt:
Claus Sonberg, Partner i Zynk
Tlf.: 92 46 23 93
E-post: cs@zynk.no

Stordata bidrar med ny innsikt i samfunnsaktuelle spørsmål, og våre analyser tyder på at klima og sentralisering er temaer som påvirker de fleste valgkampsakene og på tvers av tradisjonelle sakseierskap
Henrik Schwabe, senioranalytiker i Zynk