Zynk lanserer big data-analyseverktøyet, Q-ball, som er utviklet av det svenske kommunikasjons- og trendanalysebyrået, Quattroporte. Analyseverktøyet benyttes av flere av Sveriges og verdens ledende virksomheter og merkevarer. Zynk har investert i underkant av en million kroner i lisens- og utviklingskostnader i den norske versjonen av Q-ball, og har enerett i Norge.
– Q-ball bruker setningsanalyse og en unik prediktiv algoritme for å fange opp holdninger, strømninger og tendenser i befolkningen, basert på store mengder data om hva som skrives på internett og i sosiale medier. Algoritmen er basert på psykologiske beslutningsmodeller og gjør det mulig å predikere fremtiden, forklarer partner Peter Majanen i Quattroporte.
Majanen er tidligere analysesjef i Gallup og forskningsssjef i Demoskop, Sveriges mest kjente markedsanalysebyrå. Han har ledet utviklingen av Q-ball, som har et kildegrunnlag bygd på 120 millioner utvalgte nettsider og 2 milliarder poster i sosiale medier, hvorav 30 millioner norske nettsider og flere titalls millioner tweets.
– Gjennom å analysere store datamengder basert på hva folk skriver på internett og i sosiale medier får man en annen innsikt enn i tradisjonelle meningsmålinger, der folk ikke alltid svarer ærlig. Q-ball gjør det dessuten mulig å gjøre analyser i realtid, sier Majanen.