Analyse og kommunikasjonsbyrået Zynk rundet av 2018 med det beste resultatet i selskapets historie. Zynk hadde en byråinntekt (omsetning fratrukket omsetning som er gjennomført av underleverandører) på 44,8 millioner kroner, mot 42,1 i 2017, en vekst på 6 prosent. Selskapets resultat før skatt endte på 19,8 millioner kroner, en økning på 13 prosent fra 2017.
- Det er moro å se at beslutningen fra 2017 om å satse tungt på å utvikle analysetilbudet vårt bærer frukter. Vi har opplevd en dobling i omsetningen av analyse fra 2017 til 2018, og opplever stor interesse for både stordataanalyser og andre analysetjenester, sier Anniken Haugen Jebsen, daglig leder i Zynk.
- Strategien om å satse mer på analyse handlet om å ville skille oss fra konkurrentene og bli enda mer relevante for kundene. I en verden med raske og komplekse endringer, blir innsikt og analyse bare viktigere og viktigere som beslutningsgrunnlag, sier Jebsen.
Investeringer for vekst
I 2017 investerte Zynk nærmere en million i utviklingen av den norske versjonen av stordataløsningen, Q-ball. Disse investeringene fortsatte inn i 2018, da Zynk blant annet ansatt en rådgiver med spisskompetanse innen databehandling og statistisk analyse. I 2018 utviklet Zynk Tribe Panel, en segmentert omdømmeundersøkelse for industriselskapet og finansaktører. Denne undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med Norsk Industri, Energi Norge og Finans Norge.
- I 2018 har disse investeringene virkelig begynt å betale seg. Interessen for analysetjenester har vært stor, og mange av våre kunder benytter seg av hele spekteret av analyseprodukter, sier Claus Sonberg, styreleder i Zynk.
Zynk forsetter investeringene i digitale analysetjenester og utvikler i disse dager en ny maskinlæringstjeneste i samarbeid med et teknologimiljø med utspring fra Indøk-linjen på NTNU. Zynk er også i dialog med andre teknologimiljøer om utvikling av felles tjenester og samarbeid.