2017 var et år der Zynk for alvor la vekt på egen utvikling for å kunne levere kundene et enda sterkere produkt. I 2017 investerte Zynk omkring en million kroner i utviklingen av den norske versjonen av stordata-verktøyet Q-Ball. Det ble også gjort betydelig investeringer i å utvikle andre digitale tjenester for kundene, deriblant utviklingen av et digitalt strategiverktøy for å automatisere deler av strategiprosessen og en digital øvingsweb for kriseøvelser.
For å styrke satsingen på analyse og innsikt har Zynk startet 2018 med å innlede et samarbeid med Dag Inge Fjeld i BTF Innsikt. Zynk og BTF innsikt skal blant annet utvikle en ny omdømmeundersøkelse som vil lanseres våren 2018. Fjeld er høyskolelektor ved OsloMet og har lang erfaring fra markeds- og opinionsmålinger. Omdømmeundersøkelsen vil gi dypere innsikt i hvordan ulike sosiale segmenter i befolkningen vurderer de ulike bedriftene, og hva som er de bakenforliggende årsakene til vurderingene som gjøres.
- Det har vært fantastisk gøy å være det første kommunikasjonsbyrået i Norge som tar store sprang knyttet til stordata og analyse. Kundene har åpenbart satt pris på dette også. Bare på tampen av 2017 omsatte vi Q-ball-analyser for samme beløp som vi investerte. Nå gleder vi oss til 2018 der denne ballen for alvor begynner å rulle og der vi vil introdusere flere nye analyse- og innsiktsprodukter i markedet, sier daglig leder i Zynk, Anniken Haugen Jebsen.
Zynk rundet av året med en byråomsetning på 42 millioner kroner, som er tidenes høyeste omsetning for byrået, og en oppgang på to millioner kroner fra året før. Resultatet før skatt endte på 17,5 millioner kroner, mot 18 millioner i 2016. Nedgangen skyldes først og fremst økte investeringer knyttet til utviklingen av nye, digitale tjenester.